K-Design - honlap, weboldal, webáruház készítés

Mihez ért a wedizájner?

Mi határozza meg egy honlap professzionális kinézetét? Mi is az a webdesign? Milyen ismereteknek, képességeknek és tapasztalatoknak van birtokában egy grafikus, melyekkel egy laikus nem rendelkezik? Megspórolható-e a weblapkészítő költsége a honlap házi kivitelezésével? Erről lesz szó az alábbiakban.

A design (dizájn) angol eredetű szó, eredeti jelentése ipari formatervezés, amely a használati tárgyak megjelenésének megtervezését jelenti. Innen ered a webdesign szó is, melyen az internetes honlapok kinézetének kialakítását értjük. Jelentősége abban rejlik, hogy a webdizájn az, amivel internetes böngészés közben a látogató először találkozik, ebből származik az első benyomása a weboldalról, és ezáltal annak tulajdonosáról, például egy cégről.

A webdesign magában foglalja a honlap elemeinek elrendezését, egymáshoz való viszonyát, a pontos méreteket, méretarányokat, az alkalmazott színeket, betűtípusokat, betűméreteket, sorközöket, fejléceket, menüket, grafikákat , stb. Minden méretnek, színnek, betűtípusnak, formának, elemnek megvannak a maga sajátosságai, és fontos, hogy mindezek egymással is teljesen harmonizáljanak.

A webdizájn egy szakma, amely némi érzéket, adottságot, valamint széleskörű ismereteket és rengeteg tapasztalatot igényel. Ha ugyanazt a programot és eszközöket is használja egy laikus, mint egy profi grafikus, az említett szabályok ismeretének és megfelelő alkalmazásának hiányában az amatőr munka nem fogja ugyanazt az összhatást nyújtani. Szembetűnő különbségek mutatkoznak a "házi barkácsolás" és a szakavatott keze alól kikerülő minőségi munka között. Ahogyan egy üzletember nem saját maga szokta varrni az öltönyét, ugyanennek kellene vonatkoznia az internetes megjelenésére is, ahol egyre magasabb a mérce. A toldozott-foltozott honlap rombolja a cég megítélését a látogató szemében.

A dizájn elkészítése aprólékos munka, amire összeáll egy harmonikus, kommunikatív megjelenés. Ezért is okoz fejtörést a grafikusnak, amikor a megrendelő "csak egy kis változtatást" kér. Például a méretarányok, a képek, szövegek, vagy színek módosítása - bár látszólag kis feladatnak tűnnek -, teljesen felboríthatják a honlap összképét, és emiatt ilyen esetben teljesen új dizájnt kell készíteni.

A webdesign elemei:

Színek

Szinte bármilyen színnel lehet szép weblapot tervezni, azonban nem mindegy a szín árnyalata és telítettsége, valamint a legfontosabb: a színek harmóniája. Egy szín különböző árnyalatai teljesen más hatást, hangulatot kelthetnek, a más színekkel való kombinációkról nem is beszélve.

Tipográfia

A színekhez hasonlóan ügyelni kell a betűtípusok, betűméretek és betűkombinációk megfelelő kiválasztására is, melyet tipográfiának hívunk.

Képek

Nagy szerepe van a jó minőségű fotók, illusztrációk használatának, mert képekkel növelhető a hatás, befolyásolható a fókusz, erősíthető a kommunikáció.

Vizuális hierarchia

A könnyen befogadható tartalom érdekében a jó webdesign esetén a vizuális megjelenés az információ fontosságával egyenesen arányos, és világos a viszonyrendszer a honlap elemei között, tehát egyértelműen látszik, hogy melyek tartoznak össze, és melyek egymásnak alárendeltek.

Minták, szokások

Az igazán jó weblap az, amit erőfeszítés nélkül, szinte ösztönösen tudnak kezelni az emberek. A felhasználók általában korábbi tapasztalataik alapján próbálnak felfedezni minden új webhelyet. Ezért fontos, hogy a weboldal felülete valamennyire megegyezzen a szokásokkal. Ha nem találkoznak a megszokott megoldásokkal, akkor az internetezők képesek felismerni az új mintákat, különösen, ha azok pozitív érzéseket váltanak ki. Ilyenkor egy tanulási, felfedezési folyamat kezdődik. Ezért apránként, amolyan "fűszerként" mindenképpen ajánlott újítások, különlegességek bevezetése.

Összhang

A jó webdesign észrevétlen, nem tudjuk megfogalmazni mitől, egyszerűen csak jó ránézni és használni a weboldalt. Amikor minden éppen a szükséges mértékben van jelen, tehát semmiből sincs túl sok vagy kevés, valamint a honlap minden eleme összeillik, és egységet teremtenek, akkor egyensúly jön létre, harmónia alakul ki a dizájnban.

És ez még nem minden...

A dizájnernek, amikor megtervez egy weboldalt, sok mindent figyelembe kell vennie a grafikai szabályokon és a megrendelő igényein túl is. Ahhoz, hogy elérje a kívánt hatást, elengedhetetlen némi marketing ismeret is.

Ugyanis a jó honlap design:

Pozitív benyomást kelt

Első pillantásra vonzza a látogató tekintetét, felkelti a figyelmét

Megkönnyíti az üzenet megértését

Tükrözi a termék vagy szolgáltatás minőségi színvonalát

Kiváltja a szükséges hatást a célcsoportból, például vásárlásra ösztönöz


Azt, hogy mit hova, milyen méretben, milyen színnel helyezünk el, mind pszichológiai hatással van a látogatóra. A grafikus dolga tehát, hogy az adott célokat vizuális eszközökkel minél megnyerőbben, kreatívabban megtámogassa.





Ha bármilyen kérdése lenne a témával kapcsolatban, nyugodtan tegye fel a Kapcsolat menüpontban, illetve a láblécben is szereplő elérhetőségeink valamelyikén, vagy kérjen ingyenes visszahívást! Ha hasznosnak találta cikkünket, kérjük ossza meg az alábbi ikonok segítségével!

   

Legolvasottabb


Miben segíthetünk?

Kérdése van?

Telefonszámunk és e-mail címünk 15 éve változatlan!


Telefon: 06-70-3832006
E-mail cím:


Ingyenes visszahívás

Kérjük adja meg telefonszámát, és visszahívjuk!