K-Design - honlap, weboldal, webáruház készítés

Webdesign stílusok

Arculatunk és honlapunk tervezésénél nem mindegy, hogy milyen stílust választunk. Ezt a honlap célközönsége, a termék/szolgáltatás jellege, az iparági jellemzők alapján kell meghatározni. Bár a design-trendek folyamatosan változnak, de ezért nem kell mindenkinek feltétlen arculatot váltani, hiszen egyes üzletágaknak, témáknak kifejezetten jól áll egy-egy adott stílus. Mindig tartsuk szem előtt azt is, hogy a kiválasztott stílus a teljes arculatra érvényes legyen, tehát ha például a logónk retro stílusú, akkor a honlapunk ne legyen minimál.

Realisztikus webdesign, szkeuomorfizmus

Ennél a stílusnál a különböző ábrázolások a valóságot, a való élet tárgyait utánozzák, melynek célja, hogy a felület ismerős legyen a felhasználó számára, illetve a termék kívánatos színben tűnjön fel. Ehhez általában vizuális trükkökkel, és különböző díszítésekkel él: lekerekítések, árnyékok, a legapróbb részletekig kimunkált textúrák, melyeket a grafikusok annak érdekében használnak, hogy realisztikus vagy 3 dimenziós hatást érjenek el. A szkeuomorfizmus divatja a webdesignban a 2000-es évek elejére tehető, amikor a kijelzők és a technológia fejlődése lehetővé tette, hogy a designerek vizuálisan egyre gazdagabb felületeket hozzanak létre.

Web 2.0 stílus

A Windows Vista megjelenésével rohamosan megnőtt az üveggombok és üveghatások használata a weboldalakon is. A Web 2.0 stílust a fényes, csillogó gombok, a lekerekített sarkok és a fényvisszaverődés jellemzik legjobban. Emellett az ilyen weboldalon általában találhatunk színátmeneteket, csúcsfényeket, vetített árnyékot is. A színes ikonok, kitűzők, plecsnik és egyéb tartalomból kiugró grafikai elemek szerepe a fontos információkra - mint például akciókra, árakra, szolgáltatásokra, kedvezményekre - való felhívás. A stílus jellegzetessége az ízlésesen elkülönített fejléc és/vagy lábléc is.

Vintage, Retro stílus

Ezeket a stílusokat talán így fogalmazhatnánk meg magyarul: klasszikus, nosztalgikus, kopottas, régies. Bár a vintage stílus nagyon hasonlít a retro-ra, mégsem ugyanaz a kettő: a retro stílus a '60-as '80-es évek Amerikájának stílusa, míg a vintage stílus virágkora a '20-as évektől a '60-as évekig tartott. Ezek hangulata köszön vissza tehát a webgrafikában, mely ma is trendi és világszerte hódít.
A vintage stílust a meleg, világos, visszafogott, pasztell színek, a virágos tapétákat vagy a lányregényeket idéző csíkos és pöttyös hátterek, finom mintázatok és természetes textúrák jellemzik. Nosztalgikus megjelenése igazán romantikus hangulatot áraszt, így remekül illik egy kávézó, cukrászda, pékség, antikvárium, múzeum arculatához.
A retró stílus jellemzően kevés színt használ, melyek visszafogottak, tompábbak, törtek, mint például az egyszerű fekete-fehér paletta, vagy a bézses, barnás árnyalatok. Ehhez a stílushoz jól illenek az anyagszerű hátterek, a papírt, a fát, a textileket idéző mintázatok. A felületeket, háttereket természetes textúrákkal töltik ki, leginkább szövet, bőr, fa, vagy egyszerű szemcsézés. Gyakran használnak vonalakat és határolókat a tartalmi egységek elválasztására, például varrott, vagy cikkcakkos széleket, szaggatott vonalakat. A gombokat, szövegkiemeléseket, felhívásokat gyakran szalagokkal emelik ki. Az illusztrációként használt fotókat sokszor megsárgítják, vagy kerettel látják el a valósághű hatás érdekében. Régi stílusú, nagy és vastag betűket használnak, gyakran koptatott hatással - mintha táblára rajzolnánk krétával, vagy mintha egy ládára festett betűket látnánk.

Grunge stílus

A kopott, a szakadt, a hippi stílus megfelelője, "graffiti-szerű" webdesign. Van egyfajta vagányság, szabadság-érzete, ami miatt a fiataloknak szóló weblapokon - pl. rock zenekarok, sörözők, tetováló szalonok - nagyon bejön. A hátterek kopottak, foltosak, a jellegzetes paletta föld színekből tevődik össze, esetleg egyetlen élénk vezető-színnel. Legfőbb ismertető jele a szabálytalan, piszkos, maszatos háttér, aminek alapja legtöbbször valamilyen természetes textúra: kő, tégla, papír, vászon, stb. A legtöbb esetben a grunge stílus alapjai tompa színek, barna, bézs, szürke vagy fekete. E mellé egy vagy két élénk kiemelő színt alkalmaznak. Gyakran kézzel rajzolt elemekkel is feldobják a designt, amitől az egész impresszív, művészi hatású lesz.

Minimál design

Világos színek, egyszerű, letisztult, egyenes vonalak, geometrikus formák jellemzik, kevés színnel és díszítéssel. Ahogy a neve is mutatja, ez az irányzat a lehető legkevesebb eszköz és anyag használatra törekszik, csak a legszükségesebb elemeket hagyja meg. A bonyolult grafikák helyett a kifinomultabb designra helyezi a hangsúlyt. A stílus a felesleges grafikai elemektől mentes, jól áttekinthető. Leggyakrabban világos, vagy tiszta fehér háttér szolgál alapul, ehhez egy, vagy két domináns kiemelő színt alkalmaznak. Ebben a környezetben a fókusz gyakran a nagyfelbontású, éles képeken, galériákon van.

Flat design

Ebben a stílusban az elemek elveszítik korábbi három dimenziós jellegüket, teljesen hiányoznak az olyan díszítő elemek, mint az árnyékok, textúrák, domborulatok, szegélyek, színátmenetek. Ehelyett az alapvető geometriai formák, a tipográfia és a színek kapnak nagyobb szerepet. A sima, letisztult formák, az egymástól kontraszt alapon jól elkülönülő, de nem telített, tömör színek, a hangsúlyos, egyszerű tiszta fehér terek, az óriás címek, címsorok, az egyszerű ikonok jellemzik.
A flat design kialakulása a Windows Phone 7 2010-es megjelenéséhez köthető, melyet a Microsoftnál Metro stílusnak neveztek. Viszonylag jó fogadtatásának köszönhetően a Windows 8 operációs rendszer is már ebben a stílusban érkezett, lapos ikonjaival, csempéivel, egyszerű sans-serif betűivel. 2013-ban aztán az iOS7 mobil rendszerénél az Apple is elvégezte a grafikai váltást. A flat design robbanásszerű terjedésében közrejátszott a mobil web forradalma, az egyre több méretű kijelző, amely szükségessé tette, hogy a weboldalak már olyan reszponzív designnal készüljenek, mely rugalmasan alkalmazkodik mindenféle képernyőmérethez mobiltól az asztali számítógépig. A reszponzív design azonban nem nagyon fér össze a szkeuomorf világgal, mivel az ott alkalmazott árnyékok, textúrák, domborulatok nehezen mozgathatók egy nagy, 19-21 inches monitor és egy 3,5 inches mobil kijelzője között. Sokkal egyszerűbb volt elfogadható minőségű oldalakat készíteni flat design elvek szerint, mint számtalan méretű képet felhasználni arra, hogy minden kijelzőn jól jelenjenek meg. Ráadásul a flat design egyszerűsége és a felesleges elemek mellőzése miatt az oldalak betöltése is rövidebb idő alatt megtörténik.
Ugyanakkor a flat designnak vannak árnyoldalai is. Sokan illetik a flat stílusú honlapokat olyen jelzőkkel, hogy unalmas, túl egysíkú, mindegyik egyforma - hiszen viszonylag korlátozott keretet ad a fantáziának. Negatívumként említhető meg az is, hogy flatben a gombok nem látszódnak fizikailag gombnak, így nem feltétlenül jön rá a felhasználó, hogy kattintani kellene. A flat design nem mindenkinek való - egy trendi online szolgáltatónak vagy egy start up-nak tökéletes választás, de például egy olasz étteremhez nem illik.

A material design

A flat design túlhajtása ellenében született meg a material design, mely visszacsempészett olyan elemeket a szkeuomorf stílusból, melyek megkönnyítették a használatot, miközben persze alapvetően kitartott az egyszerűség mellett. A material designban megjelennek ismét az árnyékok, a mélységek, az áttűnések, miközben marad a rács-elrendezés és a reszponzivitás. Jellemzője a rétegek használata, a mozgás és az animáció. Ennek az a célja, hogy kellően intuitívvá válhasson a használat, melyhez felhasználja a való életből átemelt elemeket, de persze egészen máshogy, mint a szkeuomorfizmus tette.

Flat 2.0

A flat eredetileg mindent elvetett, ami a szkeuomorfizmusra volt jellemző, ugyanakkor néhány év elteltével a designerek némi díszítést elkezdtek visszacsempészni onnan, valamint előkaptak más elemeket, hogy javítsák a használhatóságot. A grafikus elemekben megjelennek fények, árnyékok és színátmenetek, ezáltal élőbbé téve a képet. A finom, apró változások következtében a flat tehát egy kicsit játékosabbá válik. Így alakult ki a "majdnem flat", amit flat 2.0-nak nevezhetünk.





Ha bármilyen kérdése lenne a témával kapcsolatban, nyugodtan tegye fel a Kapcsolat menüpontban, illetve a láblécben is szereplő elérhetőségeink valamelyikén, vagy kérjen ingyenes visszahívást! Ha hasznosnak találta cikkünket, kérjük ossza meg az alábbi ikonok segítségével!

   

Legolvasottabb


Miben segíthetünk?

Kérdése van?

Telefonszámunk és e-mail címünk 15 éve változatlan!


Telefon: 06-70-3832006
E-mail cím:


Ingyenes visszahívás

Kérjük adja meg telefonszámát, és visszahívjuk!